פסיכודרמה בין תחומית

 בהנהלתו והדרכתו

של שי משיח, MA בפסיכולוגיה

 

תכנית מקצועית תלת שנתית להכשרת מטפלים ומנחי קבוצות בפסיכודרמה אנליטית משולבת בהנחיית קבוצות הוליסטית.

 

שיטת טיפול שהומצאה ע"י יעקב לוי מורנו פסיכיאטר יהודי אוסטרי-אמריקאי וכך אמר אבי הפסיכודמה יעקב לוי מורנו לאבי הפסיכואנליזה פרויד שחי בתקופתו " אני מתחיל במקום שבו אתה מסיים. אתה פוגש אנשים במסגרת מלאכותית של משרדך ואני פוגש אותם בסביבתם הטיבעית. אתה מנתח את חלומותיהם ואני נותן להם את האומץ לחלום שוב. אתה מנתח אותם ומפרק אותם לחלקים(אנליזה) ואני נותן להם הזדמנות לחוות בפועל את תפקידיהם המסוכסכים ועוזר להם לחבר את חלקיהם הנפרדים מחדש.

 

הפסיכודרמה הינה שיטת טיפול קבוצתית המשלבת תנועה, פעולה , שיקוף ,התערבויות ומשחקי תפקידים, כפילים, תרפייה במשחק ועוד.. במטרה להביא את המטופל להתמודדות טובה יותר עם מגוון של מצבים שונים בחייו.

טיפול בפסיכודרמה מספק הזדמנות לא רק לדבר על.. אלא גם לשחק את.., להחליף תפקידים עם דמויות משמעותיות, להתבונן לתוך קונפליקטים פנימיים, להיות הבמאי, השחקן והתפאורן בחזרה הכללית למרוץ החיים, לדבר את עצמו באמצעות המשחק ולאפשר העלאה של תכנים משמעותיים תוך התבוננות חוויתית של סצנות מהעבר, הווה ועתיד.

הפסיכודמה מאפשרת לחוות כל דבר כאילו זה קורה ברגע הנוכחי של המרחב הטיפולי הדברים הינם מוחשיים ומאפשרים פריקת רגשותיהם, שיפור דפוסי תקשורת בין אישית, שחזור ועיבוד אירועים ונותן חלופות התנהגותיות כמענה לקונפליקטים.

הלימודים במכללה מתאפיינים בשילוב של פסיכולוגיה רוחנית וכלים הוליסטיים כגון: עבודה עם התת- מודע, מדיטציות אקטיביות, שימוש בחוכמה של תורות מסורתיות (בודהיזם, קבלה..) לצד כלים מתחום המדע כגון: סמינר קליני, סוציומטריה ופסיכולוגיה מערבית ושימוש בכלים מתחום התיאטרון כגון: פלייבק טיפולי , תוך התפתחות אישית, הגשמה עצמית ומודעות..

 

 

 

מטרת מסלול פסיכודרמה לימודים

  1. להכשיר ולמקצע את תלמידיו ברמה הגבוהה ביותר בטיפול ובהנחיית קבוצה טיפולית ממוקדות פסיכודרמה (פסיכודרמה אנליטית, פסיכולוגיה מערבית ופסיכולוגיה רוחנית), אנליזה קבוצתית – מעגל דינאמי טיפולי, הנחייה וטיפול בפלייבק ועוד..

  2. התפתחות מודעת והגשמה עצמית לצד רכישת מקצוע ויכולות ממשיות בטיפול והנחיית קבוצות.

  3. לאפשר מגוון התערבויות טיפוליות המשלב פסיכולוגיה רוחנית לצד פסיכולוגיה מערבית.

  4. אינטגרציה וחוכמה בטיפול והנחייה בין גישות טיפוליות המגיעות מעולם הבודהיזם, קבלה לבין הגישות המערביות.

  5. לגבש זהות מטפל ומנחה קבוצות לצד ידע וניסיון משמעותי בגמר הלימודים.

 

 

מבנה התכנית

 

שנה א' – הקניית ידע תיאורטי נרחב ולימוד מעמיק של כלים ושיטות טיפוליות בפסיכודרמה, הבנה ולמידה של הנחיית טיפול קבוצתי עם כל המורכבות ושיטות העבודה וההתערבות. לימודי פסיכולוגיה רוחנית ככלי טיפולי ופסיכולוגיה מערבית. התלמידים יעברו תהליך התפתחותי אישי כחלק מהדרך להכשרתם כמטפלים.

 

שנה ב'- מתמקדת בהתנסות ולמידה בעבודה טיפולית עם אוכלוסיות קליניות(מניה דפרסיה והפרעות אישיות ועוד..)- סמינר קליני והנחיית פסיכודרמה, לימוד והתנסות בטיפול והנחייה בשימוש טכניקות תיאטרון פלייבק ככלי טיפולי, התנסות של הסטודנטים בהנחייה של קבוצות בטכניקות וגישות הוליסטיות משולבות פסיכולוגיה רוחנית, לימודי סוציומטריה ופסיכודרמה עם ילדים. גם בשנה זו יעברו הסטודנטים תהליך התפתחותי אישי כחלק מהדרך להכשרתם כמטפלים.

 

שנה ג'- מתמקדת בהתנסות ולמידה בהנחיית קבוצה טיפולית משולבת עם הכלים והשיטות שנלמדו, עבודה בשטח-עבודה מעשית בטיפול פרטני והנחיית קבוצות במסגרות מוכרות והדרכה על העבודה המעשית לצד בניית זהות מקצועית. למידה והתנסות בטיפול פרטני משולב פסיכודרמה פרטנית וטיפול הוליסטי.

 

מנהל מקצועי:

שי משיח